Grip op je wijnomzet
Wat drinken Nederlanders het liefst
10 augustus 2018
5 wijntrends en ontwikkelingen
25 januari 2019

Grip op je wijnomzet


De winter is een uitgelezen periode om aan upselling te doen. Als het personeel, behept met het adviseren van wijnen aan uw  gasten, dit handig aanpakt, kan dit een flinke winst betekenen. De meeste gasten zijn bekend met de internationale wijnen, zoals de Sauvignon Blanc, Chardonnay en Merlot. Hoe vertrouwd is het voor hen dan om juist die wijnen altijd weer te bestellen.                                                                                      

Maar de behoefte aan diversiteit, het verhaal achter de wijn en de bereidheid daar meer voor te betalen neemt toe. De gast zoekt steeds meer beleving rondom de wijn, meer story-telling en spannende smaakprofielen. In de horeca is de tijd van ‘onbekend maakt onbemind’ steeds minder van toepassing. 

De gast staat vandaag de dag dan ook meer open voor wijnen die gemaakt zijn van inheemse en minder bekende druivenrassen. Daardoor worden de wijnboeren gedwongen tot innovaties en een gevarieerder aanbod. Voor u is dit het moment om in te haken en meer aandacht te besteden aan upselling van wijnen die u aanbiedt. Gasten genieten nog meer van wijn als het verhaal over de inhoud van het glas wordt toegelicht!

8 tips om je wijnomzet te vergroten!


1)
Maak het voor de gast aantrekkelijk om buiten hun gebruikelijke prijssegment te bestellen. Staar je dus niet blind op marges

2) De trend is om minder, maar beter te drinken. Speel daar op in door tevens ook premium wijnen aan te bieden en deze actief met een goed verhaal te promoten

3) Biedt naast traditioneel en herkenbaar ook inheemse kwaliteitswijnen uit minder bekende wijngebieden

4) Gasten worden steeds kritischer en zijn beter geïnformeerd. Maak een praatje en luister vooral goed naar hun wensen

5) Gasten staan open voor nieuwe smaakervaringen en zijn bereid er meer voor te betalen

6) Verkoop meer wijnen per glas. Gasten zijn eerder geneigd een onbekende, duurdere wijn te proberen als deze per glas wordt aangeboden

7) Train je personeel. Gasten hebben steeds meer kennis van wijnen en zijn daardoor ook steeds avontuurlijker in hun keuze

Gedegen kennis van wijn & spijs is onontbeerlijk om het vertrouwen van gasten te winnen en succesvol upselling toe te passen

8) Beloon je personeel voor upselling. Dit is de beste manier om het personeel te bewegen zich in de gasten te verdiepen en actief wijnen aan te bieden