Door uw gasten te beïnvloeden en te overtuigen kunt u de omzet verhogen. Dit kan met een paar interessante psychologische trucs, die worden toepast bij het ontwerpen van een menukaart, zodat de gast meer geld uitgeeft. Investeren in het verbeteren van een menu-, wijn- en drankenkaart heeft een omzet bevorderend effect.
Ken de psychologie van de gast.
- Wat zijn de toppers: zet de toppers, met een goede winstmarge, op de bovenste en onderste plekken op de menukaart. Uit onderzoeken blijkt dat de bovenste en onderste gerechten beter verkopen. En, als u slim bent, begint u met het duurste gerecht in de productcategorieën
- Gasten laten zich graag adviseren, dus plaats de Chefs-keuze of specialiteit van de dag prominent op de menukaart of het krijtbord. Het aanbieden van een speciale deal maakt de keuze van uw gast gemakkelijker en verhoogt de minimale besteding
- Bijna elke gast bekijkt de menukaart. De menukaart is dan ook het visitekaartje en nummer 1 als communicatiemiddel. De menukaart heeft tot doel uw gasten te helpen kiezen, suggesties te geven en te (ver)leiden tot een hogere gemiddelde besteding
- Onbewust wordt het oog van de gast naar subtiele omlijningen, kaders, vetgedrukte items en onderstrepingen getrokken. Gerechten die zijn omkaderd trekken de aandacht en de gast zal eerder kiezen voor dit product of gerecht. Het maak de gast nieuwsgierig (en hebberig)
- De menu, wijn- en drankenkaart is veel te uitgebreid. Hou het overzichtelijk, netjes en ordelijk gerangschikt, zodat het geen keuzestress wordt voor de gast
- Gasten zoeken steeds meer beleving rondom de gerechten op de menukaart. Gebruik in de omschrijvingen waardevolle woorden. Gerechten omschreven met meer woorden, levert meer verkoop op dan zonder of minimale beschrijving
- De juiste omschrijving, met waardevolle woorden, maken het voor de gast aantrekkelijk om buiten het gebruikelijk prijssegment te kiezen. Maak van de omschrijving niet hele opsommingen van interessante vaktermen!
- Premium, nostalgische en huisgemaakte producten, leggen op subtiele wijze, de nadruk op het idee dat producten met veel liefde en ambacht zijn bereid. Dit belevingseffect kunt u vertalen in een hogere prijs op de menukaart
- Omschrijf traditionele gerechten in de taal van het betreffende land. Zo lijken de gerechten authentieker waardoor er ook meer geld voor gevraagd kan worden
- Vermeld afgeronde prijzen, zonder valuta/ Euro teken. Het ziet er moderner en strakker uit. Laat de prijs niet onnodig opvallen. Gebruik dezelfde lettertype en formaat als de beschrijving. Controleer of de prijzen in balans zijn met de gevoelswaarde van het gerecht op de menukaart
- Maak je winstmarge een stukje aantrekkelijker door combinaties te maken van gerechten en of producten. Verleid uw gasten door de kracht van het combineren en koppelverkoop. Tracht de gast weg te lokken van een goedkopere naar een duurdere of extra optie
- Gastbeleving laten stijgen en rendement verhogen door storytelling, de juiste tafeltjes, de juiste stoelen, sfeervolle belichting- en accessoires en de muziek die afgestemd is op het doel van het bezoek. Dit alles draagt bij aan een betere en positievere gastbeleving
- Upselling is een verkooptactiek, waarbij een duurdere en/of extra suggestie wordt voorgesteld, die de verkoopintentie van de gast mogelijkerwijze ondersteunt. Het biedt bovendien de mogelijkheid om (meer) andere producten uit de menu- en drankenkaart aan te bieden, met als gevolg, meer tevreden gasten
- Gebruik verschillende kaarten, gericht op gebruiksgemak, op verschillende tijden en drukte. Denk hierbij aan een aparte wijn- en drankenkaart, koffiekaart, cocktailkaart, bierkaart en ijs- en dessertkaart