Wat heeft de horeca te vrezen van kunstmatige intelligentie?
Prowein, kwaliteitswijnen in ieder segment en elk budget
12 april 2019
Gastronomisch toerisme: eten en drinken als reisdoel!
28 juni 2019

Wat heeft de horeca te vrezen van kunstmatige intelligentie?

automatic robotic hand moving and preparing tiny bits of chocolate at chocolate factory. industrial chocolate factory with automatic robotic hand


De komende jaren zal steeds vaker kunstmatige intelligentie ingezet gaan worden en bestaande traditionele werkzaamheden gaan vervangen. Daar in tegen zullen nieuwe beroepen ontstaan, zo zijn de voorspellingen. Vanaf 2030 zal kunstmatige intelligentie (KI) zo ver ontwikkeld zijn dat de computer de mens overstijgt. Door de digitale revolutie en de daarmee samenhangende kunstmatige intelligentie leidt ertoe dat diverse werkzaamheden niet meer door mensen uitgevoerd hoeft te worden. Robots zullen slimmer, beter en goedkoper kunnen werken als mensen. Ze kunnen langer, sneller en op constante kwaliteitsniveau werk afleveren, dit alles zonder gebrek aan motivatie, vakantie en ziekteverlof. Ook de horecasector zal door de implementatie van robots, androïde, Chatbots en andere digitale ontwikkelingen snel veranderen. De voorspelingen zijn dat over tien jaar Google translate en andere vertalingsprogramma’s’ perfect simultaan vertalen en dat in 50 talen!

Voor frontoffice personeel betekent dit, door de toepassing van een digitale vertalings-app, ze probleemloos met elke gast kunnen communiceren, en dat in hun moedertaal. Dit betekent ook dat taalvaardigheden geen criterium meer zijn in de CV, bij het vinden van frontoffice personeel en dus staat ook dit vak onder druk. De receptie veranderd door toepassing van geavanceerde apps, waarmee je kunt inchecken, de kamer openen en communiceren met big data aangestuurde vraag en antwoord systemen. Dienstverlenende beroepen, zoals chauffeursdiensten, zullen snel overbodig worden door autonoom zelfrijdende vervoersmiddelen en zullen zelflerende algoritmes alledaagse werkzaamheden gaan overnemen in de horeca. Denk aan robots, die sociale signalen zoals gezichtsherkenning kunnen leren herkennen, tot foodprinters die gepersonaliseerde wensen van de gast verwerkt.

Ook in de horecamarketing zullen nieuwe vormen van beroepen ontstaan zoals gespecialiseerde storytellers en Content It’ers, die de opgave hebben om de continu hongerige sociale media van de juiste inhoud te voorzien.