Vooral in de Aziatische en Latijns Amerikaanse landen behoort deze vorm van eetcultuur al eeuwenlang tot het straatbeeld waarbij elke provincie zijn eigen authentieke gerechten kent.
Streetfood concepten groeien gestaag met vele initiatieven, bijeenkomsten en festivals. De food & beverage branche maakt steeds meer gebruik van story-telling en koppelen verhalen achter de producten aan hun concepten. Het is dé manier op gasten geïnteresseerd te maken in het verhaal achter het product. Streetfood biedt ongekende mogelijkheden op het gebied van creativiteit, diversiteit en verse lokale producten. Streetfood is dan ook de goedkoopste, meest toegankelijke en gevarieerde eetcultuur. Streetfood is vers, puur en eerlijk omgeven met een hoge cultuurbeleving en story-telling.
In Nederland halen steeds meer gastronomen hun inspiratie uit de ‘streetfood wereldkeuken’, en vertalen dit in concepten waarbij creativiteit, snelheid, versheid en value for money hoog in het vaandel staan. Want wat is een bezoek aan Parijs zonder een Crêpe, Jamaica zonder Jerk Chicken, Istanbul zonder Durum, Mexico zonder de empanade, Duitsland zonder Currywurst en Nederland zonder verse haringen of stroopwafels.